BLOG: ARKITEKTUR I AFRIKA II – NORDISK ARKITEKTUR PÅ ØSTAFRIKANSK

Den nordiske pavilion på årets Venedig biennale undersøger sammenhængen mellem Nordens socialdemokratiske samfundsmodeller og østafrikanske statslederes visioner for deres folks nyvundne uafhængighed tilbage i 1960‘erne. Det andet indlæg i AUGs føljeton om ‘Arkitektur i Afrika’ omhandler svenske, norske og finske arkitekters værker og praksis i Tanzania, Kenya og Zambia.

De norske kuratorer fra Nasjonalmusset i Norge har døbt udstillingen ‘FORMS OF FREEDOM: African Independence and Nordic Models’. Det er de nordiske arkitekters indsats i 1960‘erne og 1970‘erne, der er i fokus – og arven efter dem. Tanzania, Kenya og Zambias frigørelse faldt sammen med de nordiske landes opstart af udviklingsbistand, og det passede de nyslåede ledere godt at finde partnere uden imperialistiske antræk, der kunne hjælpe med at forme de nye stater og den nye frihed.

De nordiske lande arbejdede, ikke ulig vores udviklingspolitiske indsats i dag, ud fra en forestilling om at den nordiske velfærdsstat kunne eksporteres og oversættes til andre lande, hvor den kunne genere vækst og skabe velfærd. Udstillingen undersøger den nordiske arkitekturs rolle gennem to emner ‘Building Freedom’ og ‘Finding Freedom’. Det første emne adresserer idéen om at opbygge en stat fokuseret omkring masterplaner, prototyper og prefab-byggesystemer til skole- og hospitalsbyggeri. Kernefunktioner i enhver velfærdsstat. Det andet emne viser eksempler på mere eksperimenterende værker, som udfoldelsen af progressive idéer, der opstod i krydsfeltet mellem skandinavisk velfærdsideologi og de nye østafrikanske staters identitetssøgen. Dansk arkitektur er desværre ikke en del af udstillingen, idet Danmark har en selvstændig pavillon på biennalen, men vi deler en lignende, dog fortsat ikke belyst, historie med vores søsterlande, ligesom vi fortsat prioriterer de østlige lande i vores udviklingspolitik i på det afrikanske kontinent.

Jeg ved ikke, om kuratorernes fokus på Afrika kommer af årets tema, Koolhaas’ ‘Fundamentals’. Jeg håber det ikke. Det lægger sig i så fald op ad en noget omklamrende, romantiserende vestlig forestilling om det afrikanske kontinent som noget særligt autentisk, åbenbart noget andet end et kontinent med afrikanere, der lever deres liv hver dag – også i det moderne 2014, som europæerne gør dagligt i Europa. Uanset hvilken inspiration kuratorerne har haft, så præsenterer udstillingen en række projekter, der ikke ofte vises frem, slet ikke på arkitektstandens mest prestigefyldte scene. Det gøres oven i købet særdeles smukt og respektfuldt overfor både arkitekter og brugere, hører jeg fra Arkitekter Uden Grænsers samarbejdspartnere i netværket South of North, der kan anbefale et smut forbi. Selv har jeg stadig til gode at se udstillingen. Det bliver først i midten af september, hvor Arkitekter Uden Grænser deltager i South of North-arrangementet, Mouthful of Meetings. Mere om det i et af de fremtidige indlæg i føljetonen.

INFO

Den nordiske pavillon huser Norge, Sverige og Finland på Venedig Biennalen. Udstillingen ‘FORMS OF FREEDOM: African Independence and Nordic Models’ er kurateret af Nina Berre og Gro Bonesmo vedNasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design, Norge i samarbejde med Finlands Arkitekturmuseum og Arkitektur – och designcentrum i Sverige.

Der kommer måske en publikation fra udstillingen, der samler værker, research og interviews med arkitekter og brugere, indtil videre er der artikler på Designboom, ArchDaily og Dezeen.

>>Læs blogindlægget på arkfo her